همشهری آنلاین: او یکی از تحسین‌شده‌ترین نویسندگان قرن بیستم بریتانیا بود؛ برنده جایزه نوبل ادبیات و خالق «کتاب جنگل» اما نقش‌آفرینی رودیارد کیپلینگ برای سازمان جاسوسی بریتانیا در دوران جنگ جهانی اول در اعماق تاریخ گم شده است.

Kipling

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، پژوهش‌هاي تازه نشان مي‌دهد نويسنده، شاعر و روزنامه‌نگاري كه در آخرين روزهاي سال 1865 در بمبئي تحت سلطه نيروهاي بريتانيا به دنيا آمده بود، به خدمت ارتش درآمد تا با پروپاگانداي ارتش آلمان مقابله كند و به سربازان هندي كه در فرانسه مي‌جنگيدند روحيه بدهد. كيپلينگ سال 1907 در 42 سالگي جوان‌ترين (تا آن زمان) و نخستين نويسنده انگليسي‌زبان برنده جايزه نوبل ادبيات بود.

دكتر گاجندرا سينگ، تاريخ‌شناس دانشگاه اگزتر براي نگارش كتاب تازه خود «اشباح خشونت» پژوهش‌هايي در اسناد سازمان جاسوسي بريتانيا انجام داده است. بر اساس يافته‌هاي او، 14 هزار هندي در دومين دهه قرن بيستم در آمريكا زندگي مي‌كردند كه سرنوشت و آينده آنها به دغدغه سرويس‌هاي جاسوسي تبديل شده بود. در اين ميان، واحدي قدرتمند از سرويس جاسوسي آلمان تلاش مي‌كرد از هندي‌هاي مخالف براي تبليغات ضدبريتانيايي خود بهره ببرد.

از سوي ديگر، سازمان جاسوسي بريتانيا هم نگران هزاران نيرويي بود كه هندوستان براي جنگيدن با فرانسه به خط مقدم اعزام كرده بود. جاسوس‌ها نامه‌هاي سربازان هندي را رصد مي‌كردند تا مبادا مطلبي ضدبريتانيايي در آنها نوشته شده باشد و همزمان پيوندي قوي ميان انقلابي‌هاي هند و ايرلند برقرار شده بود. ضمن اينكه با ترفندهاي سازمان جاسوسي آلمان داستان‌هايي متواتر از بدرفتاري با سربازان هندي دهان به دهان مي‌گشت.

اينجا بود كه پاي نويسنده نامدار به ماجرا باز شد. كيپلينگ از سوي سازمان جاسوسي امنيتي بريتانيا ماموريت يافت مطالبي با نام خود در رسانه‌هاي آمريكايي در مدح بريتانيا و كمرنگ نشان دادن ملي‌گرايي هند بنويسد. همچنين شاخه‌اي از سرويس جاسوسي بريتانيا نامه‌هاي سربازان هندي را به او داد و خواست كه نسخه‌اي تازه بر اساس آن متن‌ها بنويسد و تصويري ديگرگون از بريتانيا در جامعه ايالات متحده آمريكا نشان بدهد.

به گفته سينگ، كيپلينگ متاثر از مرگ تنها پسر خود جان در 18 سالگي در نبرد لوز در سال 1915، به نوعي ميهن‌پرستي دامن مي‌زد و در سفرهاي پياپي به ايرلند، براي ارتش بريتانيا دنبال سرباز مي‌گشت. در هر حال، نقش كيپلينگ در فعاليت به نفع امپراتوري بريتانيا براي منتقدانش هرگز پنهان نبوده است. جورج اورول او را يك «امپرياليست افراطي» مي‌دانست و در سال‌هاي اخير كه استعمار بريتانيا به نقطه‌اي تاريك در تاريخ تبديل شده، كيپلينگ هم از چشم خيلي‌ها افتاده است.

کد خبر 387597

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha